ויסות PR לצורכי קידום אתרים
01.01.0001 ארכיון
כל מקדם אתרים הנלחם בציפורניו לשפר את איכותו של אתר ואת הדרוג שלו עסוק לא פעם בשאלה איך לחזק את ה PR)Page Rank)של האתר לו הוא עושה קידום אתרים.
לצורך הסבר קצר למי שאינו מצוי ברזי קידום אתרים נאמר ש PR הינו מדד איכות דף ואתר שנקבע באמצעות נוסחה המובאת להלן ומשקפת את כמות ואיכות הקישורים הפונים לאותו דף/אתר.
מודל החישוב הפורמלי של ה PR ) Page Rank) של דף אינטרנט אותו מפרסם גוגל הוא:
(PR=(1-d) + d( PR1/L1 + PR2/L2+…+PRn/Ln כאשר dהינו קבוע ו-L מייצג את כמות הקישורים היוצאים בעבור כל דף.
חישוב ה PR של דף נתון שווה לסך כל ה PR (פיארים) של הדפים המצביעים (על אותו דף) כאשר בעבור כל דף מחשבים את ה PR שלו חלקי כמות הקישורים (L) היוצאים ממנו.
על פי המודל הקלאסי לחישוב הפייג’ רנק (ותוך הפשטת עניין הקבוע), אתר א’ יקבל ניקוד 53 ,שזהו סכום ה PR של שני אתרים שנותנים לו קישור: 50 מהאתר העליון (יש לו 100 חלקי שני קישורים יוצאים כלומר כוח הקישור המגיע ממנו הוא 50) ומאתר ב’ יגיע ניקוד 3 שזה סה”כ ה PR של אתר ב’ 9 חלקי 3 קשורים שהוא מוציא.
בפועל גוגל כל הזמן משכללים את שיטת חישוב ה PR (פייג’ רנק) והסכימה הקלאסית עדיין תקפה להבנת הדרוג באופן כללי אך אל נטעה באשר לפשטותה,גוגל טוענים כי הם משכללים כל הזמן את חישובי הPR ונעים על התפר של לגלות לנו רמזים לבין להישאר מעורפלים כדי למנוע מניפולציות של מקדמי אתרים.
את אחד מהרמזים הללו נתן לאחרונה מאט כץ המהנדס הראשי של גוגל בוועידת ה – SMX שנערכה לאחרונה בסיאטל.
תג rel=nofollow האם הפיתרון האולטימטיבי?
התג rel=nofollow שהוצג לראשונה בשנת 2005 ונתמך במהרה על ידי רוב מנועי החיפוש, עורר סוג של מהפכה בתחום הקישורים. התג נמצא בשימוש פעיל לצורכי קידום אתרים באינטרנט ומוכרת לכל מקדם אתרים ולמי שעוסק בקידום אתר האינטרנט שלו.
בעזרת התג ניתן להכריז בפני מנועי החיפוש:” אני לא מעוניין לשתף קישור זה בספירת הקישורים” או במילים אחרות זוהי הכרזה למנועי החיפוש:”אל תעקבו אחר קישור זה ואחרי ההיפר קישור”.
לכאורה זהו פיתרון מיליון הדולר עבור ויסות הפייג’ רנק (או לפחות כך זה הרגיש בקידום אתרים ובסביבת מקדמי אתרים)– אם יש לנו אפשרות להודיע לגוגל לא להתחשב בקישורים מסוימים בדף כלשהו אנו יכולים לחזק את הקישורים הנותרים ולווסת את ה PR.
לדוגמא: לאתר ב’ שבתרשים יש ניקוד 9 ושלושה קישורים יוצאים. אם ניתן להשתמש בתג יכולנו לכאורה לעשות על שני קישורים פקודת :
Rel=nofollow
וכך ליצור לכאורה מצב שלקישור המגיע לאתר א’ מאתר ב’ יהיה ניקוד 9 במקום 3 (שזה מה שהיה קורה לו הכוח התחלק בין 3 קישורים).
מסתבר שויסות בעזרת תג nofollow כבר לא תופס מבחינת גוגל!
לפני כשנה גוגל שינה את הדרך בה זורם ה PR כך שגם אם עשינו באתר ב’ פקודת rel=nofollow
הקישור הפעיל (זה שמצביע לאתר א’) יקבל ניקוד של 3 נקודות ולא 9 כפי שההיגיון מתבקש לאחר שהפכנו את שני הקישורים האחרים ל”בלתי נספרים”.
אחת הסיבות שמט כץ עובד גוגל מעלה לצעד הזה של גוגל היא שאנשי גוגל הבחינו שהפקודה גרמה להרבה בעלי אתרים לווסת ולחסום מגוגל הגעה לקישורים שהובילו לאיזורים חשובים ואיכותיים (למשל לפורומים) לשאלה האם להכניס תג זה זה רעיון לא טוב עונה מט כץ שהוא לא ממליץ לעשות זאת באופן כללי לצורך תיעול הpr העיסוק בכך לדברי נציג גוגל הוא משני בעיני גוגל לעומת מבנה יעיל ופתוח לזרימת העכבישים. ובכ”ז באתרי מכירות למשל הוא כן אפשר להוסיף nofollow בדפי עגלות קניות, כניסת משתמש וכו’ כלומר לדפים שאינם חשובים להצגה במנועי החיפוש.
השאר תגובה