קידום אתרים בטלפונים ניידים
11.06.2012
ארכיון

ההנחיות העדכניות של גוגל לקידום אתרים במכשירים ניידים

בכנס SMX שהסתיים זה עתה פרט נציג של גוגל הוראות והמלצות ברורות לגבי בנייה וקידום אתרים למכשירים ניידים .
גוגל ממליצה להתמקד על עיצוב/ממשק שמותאם לסלולר עד כמה שאפשר ( מכנים זאת עיצוב תגובתי / responsive design) שאם לא כן יש צורך להתאים את ה HTML באופן ייחודי תוך מילוי כמה הנחיות של גוגל כך שיתאפשר להם להבחין בין אתרים המיועדים לניידים ולנייחים.
בדצמבר 2011 הציגה גוגל לראשונה את העכביש Googlebot-Mobile Smartphones עבור אתרים למכשירים ניידים. עכביש האחראי לגלישה ובדיקה של תוכן אתרים המיועדים למכשירים ניידים.  במשך תקופה המסרים בקשר לבניית אתרים וקידום אתרים לסלולר היו סותרים ולא היה בהם קו החלטי . הגישה של גוגל הייתה ככל הנראה לבדוק ולגשש את המגמות בתחום מבלי להתערב עם קו ברור.
כעת יוצאת  גוגל עם המלצות רשמיות המגדירות איך יש לבנות אתרים המיועדים למכשירים ניידים כך שיתאימו עבור הגולשים ועבור מנוע החיפוש של גוגל וכפועל יוצא יתאימו לתהליך קידום אתרים בטלפונים ניידים.
שלושת השיטות לעיצוב אתרים המיועדים למכשירים ניידים
כאמור גוגל ממליצה בחום ליצור אפליקציות התומכות בעיצוב ייעודי לטלפון נייד אולם היא תתמוך גם בשיטות אחרות. גוגל מציינת שלוש שיטות בסיסיות לפיתוח אתרים המיועדים למכשירים ניידים.
1.    עיצוב תגובתי  כלומר עיצוב אתרים התומכים בכל המכשירים הניידים עם אותו סט של כתובות  URL (המשרת את אותו עמוד HTML) כך שרק העיצוב משתנה ע”י קוד CSS בהתאם לסוג המכשיר בו מופעלת האפליקציה.
ההמלצה היא לפתח כמה שיותר בגישה התגובתית המשתמשת בשאילתות של CSS3 Media בכדי לקבוע כיצד יוצג העמוד על מכשירים ניידים. בשיטה זו קיימת כתובת אחת, תוכן אחד, HTML אחד אך שאילתות CSS Media שונות הקובעות את החוקים החלים על הדפדפן בכדי להציג את האתר. על פי גוגל ישנו יתרון בשימוש בשיטה זו שכן המשתמש מאתר כתובת אחת ואילו לגוגל קל יותר לבחון ולאנדקס אתרים כאלו ולפיכך טובה לתהליך  קידום אתרים בגוגל
2.    אתר דינאמי המשרת את כל סוגי המכשירים תוך שימוש באותו סט של כתובות URL  אבל כל כתובת משתמשת ב HTML ו CSS שונה בהתאם למכשיר המפעיל אותו (בין עם ממחשב או ממכשיר נייד).
אם בוחרים בפיתוח בשיטה זו גוגל ממליצה להוסיף שינויים בכותרת ה HTTP המרמזים על כך שהתוכן והעיצוב (CSS) יכולים להשתנות בהתאם לדפדפן. הכותרת במקרה זה תשמש סמן עבור העכבישים של גוגל. ע”מ לחדד את הנקודה מסביר נציג גוגל שסימון זה יאותת למנוע של גוגל להתייחס לתוכן של העמודים השונים למכשירים ניידים ונייחים כיישות אחת.
איתותים אלו יסייעו לגוגל להבין את מבנה התוכן ולארגן אותו למכשירים ניידים בצורה היעילה ביותר כך שיופיע בצורה ברורה בתוצאות החיפוש. גוגל מספקת אתר לדוגמא בו היא מעניקה פתרונות להטמעה של אתרים מסוג זה
יש לשים לב לכמה דברים:
•    כאשר משתמשים ב HTML שונים לאותה כתובת URL גוגל מבקשת לשנות את כותרת ה HTTP כרמז לעכביש שלה.
•    כאשר משתמשים ה HTML שונים ובכתובות URL שונות גוגל מבקשת להוסיף את התג rel=alternate בגרסת האתרים לנייחים ולהשתמש בתג הקנוניקל בגרסת העמודים לאתר המיועד למכשירים ניידים.
שוב, ברור שיש העדפה לעיצוב תגובתי אולם כאשר זה לא מתאפשר חשוב לעבוד בדיוק לפי ההנחיות בכדי לאותת לגוגל על השינויים בין האתרים המוצגים למכשירים נייחים לעומת מכשירים ניידים. יש לקחת בחשבון ששיטה זו מזמינה יותר טעויות באופן בו האתר מוצג לגוגל ולפיכך עשויים להיווצר כפילויות בכתובות או שגוגל לא יבין למה התכוון המתכנת ובשורה התחתונה זה יפגע בתהליך קידום אתרים ובאינדוקס האתר.
3.    אתרים שיש להם אתר נפרד המיועד לניידים ואתר נפרד להתקנים נייחים.
לגוגל יש אתר למפתחים עם הנחיות ופתרונות מפורטים יותר