ב 11 למרץ 2019 פרסמה גוגל פוסט בו היא מסבירה כיצד היא מציגה תאריכים במקטע (snippet) תוצאות החיפוש שלה. בהמשך נתנה גוגל מספר המלצות איך לסייע לה לזהות את התאריך הרלוונטי של התוכן שלכם.

המידע שאני מביאה כאן הוא מעניין ומחכים כשלעצמו אך אני רואה בו גם אזהרה (ראו בסיכום) לכל דבר לפני האלגוריתם הגדול הבא.
לאורך השנים הופנתה ביקורת כלפי גוגל על כך שהיא הציגה לעיתים תאריכים לא נכונים במקטע תוצאות החיפוש. הדבר גרם לקוראים לחשוב בטעות שמדובר בתוכן "חם" בעוד היה מדובר בתוכן ישן או ממוחזר. מיותר לציין שכולנו מצפים שמידע תלוי זמן ועדכניות יהיה אמיתי ולפיכך גם גוגל עושה מאמץ לשכלל את אמצעיה לאתר זיופים והטעיה.
היכן מוצג תאריך במקטע תוצאות החיפוש
בחלק מתוצאות החיפוש גוגל מציגה את התאריך בו התוכן פורסם או עודכן. כיום תאריך זה מופיע לפני המקטע של תוצאות החיפוש מתחת ל URL .לדוגמא:

מתי גוגל תבחר להציג תאריך לתוכן

 

גוגל תציג בד"כ גם את התאריך במקטע תוצאות החיפוש שלה כשהאלגוריתם של גוגל יזהה תוכן שיש בו חשיבות לתאריך . זה יקרה למשל כשמדובר בתוכן חדשותי או כשמשהו הקשור בתוכן זה הוא בעל אופי חדש ומרענן.
איך גוגל בוחרת את התאריך
גוגל לא נותנת לזה תשובה מוגדרת אחת לשאלה איך היא בוררת את התאריך מהתוכן המפורסם בה.
לדברי גוגל היא משתמשת במגוון פקטורים שכוללים אך לא מוגבלים ל: "כל תאריך המובלט בדף עצמו או מסופק ע"י הכותב באמצעות תג מובנה" . מדוע לא להשתמש באמצעי מוצהר אחד ? לדברי גוגל היא נעזרת במגוון אמצעים ולא מאפשרת אמצעי אחד בלבד כדי למנוע הטיות בתאריכים ובזמן – מפרסמים לא תמיד יספקו תאריך ברור ונראה לעיין ,לפעמים תאריך מובנה לא יסופק או יותאם לזמן רצוי ולא לזמן הנכון.
לדוגמא: כדי לגרום לקוראים לחשוב שהמידע עדכני עשוי בעל אתר הרוצה למחזר מאמר, להעלים את התאריך או לרשום תאריך עדכני וזאת כדי לתת את הרושם שמדובר במידע תקף גם אם תוכנו כבר לא רלוונטי.

איך לעזור לגוגל למצוא את התאריך

מקדמי אתרים (SEO) עוזרים לגוגל לדלות את התאריך מדף תוכן רגיל ע"י הבלטתו בדף .
על ידיעות חדשותיות חלות הנחיות ספציפיות שציות להן יבטיח פרסום בתור שכאלו. הנחיותיה של גוגל לגבי ידיעה חדשותית היא למשל:
א. לפרסם תאריך ושעת פרסום ברורים בין כותרת הכתבה לטקסט שלה בשורת HTML נפרדת.
ב. להסיר תאריכים אחרים מ ה HTML של דדף הכתבה כדי לא לבלבל את גוגל
ג. לפרסם את אזור הזמן הנכון
ד. לא לפרסם תאריכים עתידיים
ה. יש להקפיד לציין את התאריך שבו הכתבה פורסמה לראשונה באתר
ו. במפות אתר לחדשות ,ערך הכתבה במפות האתר צריך תג וכל כתובת אתר שם חייבת לכלול את תאריך פרסום הכתבה בפורמט W3C (אם רוצים שתפורסם כמובן).
ז. לציית לנתונים המובנים של גוגל.

נתונים מובנים Structured data

אמצעי נוסף להבליט עבור גוגל את התאריך הרצוי ולהגדיל את הסיכוי שהוא יפרסם ידיעה בתוצאות המורחבות שלו (למשל "Stories" או "In the news" ) היא לציית להנחיותיו בכל הקשור ל"נתונים מובנים" ( Structured data ) המאפינים דפים מסוג AMP או דפי אתר שהם Non-AMP .
בתוך ההנחיות הללו ישנה אפשרות לרישום התאריך בו פורסם התוכן ( datePublished ) או תאריך עדכון השינוי ( dateModified ). דוגמא לתוכן AMP שמפורסם עם תאריך:
תוכן AMP
דוגמא לתוכן מסוג Non-AMP שמופיע עם תאריך:
NON AMP תוכן

 

 

 

 

 

לא מומלץ להתחכם – גוגל מוסיפה אזהרה ברורה שאם הנחיותיה יופרו או יעוותו היא תנקוט באמצעי ענישה.אין צורך להוסיף , מה המשמעות עבור

אתר עם מאות אלפי קוראים שידיעותיו מפסיקות להופיע בגוגל.

 

 

תאריכים המוצגים ב – WordPress Plugins

לוורדפרס יש תבניות שמוסיפות למקטע snippet באופן אוטומטי גם תאריך (לפוסטים ולפעמים לדפים).
תוסף Yoast SEO לא משפיע האם גוגל תראה או לא תראה את התאריך אך כן מאפשרת להתאים את התאריך כרצונך (מניפולציה ). בפוסט של יואסט הם מזהירים על כך ומוסיפים כי לגוגל דרכים נוספות לקבוע את תאריך הפוסט האמיתי כולל מתוך קוד המקור של הפוסט .

סיכום ואזהרה

כן, זה מאוד מפתה "לבחור" תאריך למידע שאנו מפרסמים, לייפות אותו בהתאם לצורך, קדימה או אחורה בזמן אך חשוב להיות מודעים לכך שאתם על הכוונת של גוגל ולא, לא מדובר במעשה תמים מבחינתו של גוגל. כאשר גוגל מוציאה אזהרות והנחיות ברורות איך לציית להנחיותיה והיא עושה זאת בנושא נתוני התאריכים , צפו לעדכון אלגוריתם שיעשה ניקוי משמעותי של הרשת ויעניש אתרים מניפולטיבים.
בימים אלו ממש צייצה גוגל בטוויטר שלפני שהיא מייצרת עדכון אלגוריתם גדול היא משגרת הזהרות והנחיות לבעלי אתרים ואנשי SEO ממה להמנע ואיך להצמד להנחיותיה. אני רואה במידע זה יותר מאשר המלצה או דף מידע, זוהי אזהרה שאין להתעלם ממנה.