structured data – נתונים מובנים

אחת מהשיטות שנוקטת גוגל לאיסוף נתונים מובנים אלו היא שימוש ב-rich snippet שיטה שמשמשת מקדמי אתרים ומנהלי האתרים להדגשה של תוכן באתר. הנתונים המובנים משמשים תחליף משוכלל ובר שליטה במקום תג ה DESCRIPTION הוותיק , זה ששימש עד כה לצרכים שיווקיים ולקידום האתר (קידום אתרים) .

היתרונות של Rich snipt

בשל העובדה שגוגל מעוניינת להעניק לגולש חווית משתמש טובה יותר ולתת לו מעיין תקציר מה מחכה לו באתר/בדף המוצג בתוצאות החיפוש. מעודדת גוגל את בעלי האתר להשתמש ב Rich snipt. הבונוס – זיהוי טוב יותר של גוגל את הפריטים , המוצרים או השירותים והבלטתם בתוצאות החיפוש כך שלמעשה בעל האתר מקבל ערך שיווקי וחשיפה בולטת ושיווקית יותר לאתר. ככל הנראה יש לרכיב זה אפקט חיובי גם לצרכי קידום אתרים וניראות טובה יותר של מוצרים .
הפורמט להזנת הפריטים אינו חופשי אלה בהתאם לסטנדרטים הנהוגים לאותו ענף בו עוסק האתר.
וחשוב להדגיש שגוגל אוסרת על הכנסת אלמנטים מסחריים כמו מחירים, קריאה לפעולה ("קנה עכשיו" , "זה כדאי" ) או אזכור של מבצע או הנחה לזמן מוגבל.

ניתן להזין תחת דף – אירוע אחד או מספר אירועים או לשלב למשל פרטים על המקום ועל האירוע לצורך הגדלת טווח הפריטים ממליצה גוגל להיעזר ב schema.org
למשל לאתרי אטרקציות יהיו פרטים כמו שעות פתיחה, כתובת וטלפון. עבור מסעדות יופיע מחירי מנות ממוצעים דרוג וכוכבים וכדומה. מידע זה מסייע למשתמשים להבין האם האתר רלוונטי לצרכיהם ושווה כניסה אליו.

דוגמא להצגת אתר ותחתיו כמה אירועים :

דוגמא להצגת אתר עם שילוב של מאפיינים מסוגים שונים:

היכן נראה את הנתונים המובנים ב Google Search Console

על מנת לראות את הנתונים המובנים שגוגל הצליחה לזהות באתר
ישנה גרסת ביטה של גוגל לבדיקת האתר

לכתובות URL נפרדות, יש להשתמש בבדיקה של תוצאות חיפוש מתקדמות (או בכלי לבדיקת כתובות URL). לדיווח לאתר כולו, יש לעיין בדוחות הנפרדים של תוצאות חיפוש מתקדמות לאתר . לא לכל סוג של תוצאת חיפוש מתקדמת יש כבר דוח, אבל גוגל מכלילים יותר ויותר סוגים.

מה ניתן לראות לגבי האתר

נתוני אתר – כל סוגי הנתונים המובנים שזוהו באתר ומספר כתובות האתרים שנכללות בכל סוג נתונים

נתונים מדף – יש ללחוץ על פריט ITEM ברשימת כתובות אתרים של מקור ואז לוחצים על קישור כדי לראות את הנתונים שגוגל הצליחה לחלץ מאותו דף.

סוגי הנתונים המובנים שעשויים להופיע בדף "נתוני אתר" כוללים:

schema.org – שיתוף פעולה של Google‏, Microsoft ו-Yahoo!‏‎ המיועד לשיפור האינטרנט על ידי יצירת סכמת סימון של נתונים מובנים הנתמכת על ידי מנועי החיפוש הגדולים
מיקרו פורמטים – ישויות המשמשות לתיאור סוג ספציפי של מידע כמו אירוע, מוצר, עסק ,אדם או סקירה. לכל ישות יש מאפיינים רלוונטים. למשל אדם מאופיין על ידי: שם, כתובתו, תפקידו, דוא"ל וכדומה.
מיקרו נתונים – דרך להוסיף תוויות לתוכן כדי לתארו .למשל אירוע מאופיין על ידי מקום, שעת התחלה, קטגוריה ועוד
RDFa – דרך להוסיף תוויות לתוכן כדי לתאר מידע ספציפי כמו סקירת מסעדה .

בגוגל וובמסטר מעוניינים לסייע למנהלי האתרים באיתור מבני הנתונים וע"כ הם משיקים את השירות החדש "לוח מבנה הנתונים" The Structure Data Dashboard. צפייה בלוח מתאפשרת בשלושה מצבים:

· אתר – הרמה הגבוהה ביותר עדיין נמצאת תחת אופטימיזציה. ברמה זו ישנה התייחסות לפריט שאינו תכונה של פריט אחר באותו העמוד

כאן ניתן לעשות בדיקה האם הדף/אתר תומך בתוצאות עשירות

כלי גוגל לבדיקת נתונים מובנים
לסיכום

שירות ההנתונים המובנים שמספקת גוגל תאפשר לאתרים לקבל נראות גבוהה יותר של האתר ואפשרות לשלוט בתיאורים המוצגים לגולש. גם אתרים שמספקים שירות יכולים לשלב ישויות כגון תגובות גולשים והמלצות.
מקדמי אתרים יוכלו לנסח ישויות שכוללות מילת מפתח לקידום אתר או מידע נוסף לצורכי קידום אתרים ובלבד שלא יחרוג מהכללים הרשומים מעלה.
אתרי מכירות, אתרים עם אירועים ואתרים יוכלו להבליט נתונים בלעדיים או יתרונות אחרים תוך ניסוח חכם של ה rich snipped לדף .
בשלב זה טוב יעשו אתרים שימהרו להזין נתונים ולקבל יתרון שיווקי על פני מתחרים שטרם הצטרפו ובכך לקבל עוד נקודת חוזק גם בתהליך של קידום אתרים.