על גוגל, תוכן גולשים ואתרי מכירות
07.09.2011

הצעדים של גוגל בעניין גוגל פלוס ובשילוב כפתור +1 בממשק ובתוצאות החיפוש מהווים צעד מרחיק לכת מבחינה אסטרטגית . אם נסתכל לעומק הרבה מעבר לפן התחרותי שנוקטת גוגל בגזרה החברתית ובמיוחד מול פייסבוק נראה שמדובר במשהו עמוק ומשמעותי בהרבה. במאמר זה נראה עד כמה גוגל מגלה מחויבות לממד החברתי ומשרישה אותו במוצרי הדגל שלה – במידע לגולש בדרך בה היא מאנדקסת אתרים ומוצרים וכמובן איך לא באופן הדרוג שהיא נותנת לאתרים . האם המהפך הזה ישפיע ישירות על התהליך של קידום אתרים בגוגל ? ככל הנראה שמאוד (מאמר זה לא יעסוק בממדים של קידום אתרים בגוגל). ובחזרה לעובדות , כבר היום אי אפשר להתעלם מהנתונים – 29% מהצרכנים ברשת קוראים את תגובות הגולשים שמספקת גוגל בממשק החדש שלה .נתון שאף אתר מסחר לא יכול להתעלם ממנו וכשמדברים על חשיבותם של תגובות גולשים והשלכותיהם על קידום אתרים ועל תוצאות גוגל יש לקחת בחשבון את הנתונים הבאים:
רשת חברתית בהגדרתה היא מקור לתוכן המיוצר ונכתב ע”י המשתמש (user-generated content UGC). משתמשים רבים מציינים כי ביקורת גולשים היא הגורם המשפיע ביותר על החלטות הצריכה שלהם. וניכר כי גוגל הולכת עם מגמה זו בכך שהיא מחזקת ומטמיעה בתוצאות החיפוש שלה ובשירותי גוגל כמו אתרי קניות וחיפוש מלונות את תגובות הגולשים יותר ויותר.

בשנה זו יותר מהשנה הקודמת, גוגל משפרת את חווית הגולש כשהיא משלבת את תוכן הגולשים בתוצאות החיפוש ועל ידי כך מאפשרת למשתמשים לסמוך על חוות הדעת ומקלה על קבלת ההחלטות בזמן קניות.
עמוד תוצאות החיפוש של גוגל השתנה מאוד כך בהיותו מורכב מאלמנטים חדשים המשקפים את נכסיה ושירותיה החדשים של גוגל ובכללם כמובן גם את הפן החברתי

כדי להשתכנע שאין מדובר בעוד גרסת ביטה מבית היוצר של גוגל אלה במגמה ארוכת טווח כדאי להתחקות אחר אבולוציית עמוד תוצאות החיפוש של גוגל. אם היינו בוחנים תוצאות חיפוש של מוצר צריכה כלשהו מינואר 2010 יכולנו לראות תוצאות ללא שילוב של תוצאות מרשתות חברתיות בכלל. אך מכיוון שגוגל הבינה שהצרכנים מחפשים תגובות גולשים על המוצר היא נגשה לאתרי צרכנות והשיגה מידע זה מהם (לדוגמא מאמזון, גאפ, סטייפלס, ואחרים.) החל מאפריל 2010, גוגל כבר משלבת את חוות דעת הגולשים במקומות רבים בתוצאות החיפוש. בשלב ראשון מוסף הסרגל בצידו הימני (בעברית) של המסך בו מתאפשר סינון התוצאות ע”פ פרמטרים שונים – זמן, חדשות, מקומות, דיונים, בלוגים, אזורים גאוגרפיים ואחרים. בהמשך – תוספת של מידע לוקאלי כמו מיקום סניפים,זמינות מוצרים , השוואות מחירים ואיך לא …מידע חברתי – דעות צרכנים מדורגות ע”י כוכבים תוך ציון מספר המדרגים . ההשלכות על אתרי מכירות
אז מהי השורה התחתונה? גוגל מטמיעה את ההצלחה החברתית לתוך אלמנטים שונים במנוע החיפוש והגלישה באינטרנט. המידע המצטבר, שהינו תוכן גולשים, ממאות מיליוני גולשים בכל יום מניע את חווית החיפוש ומעשיר את תכונות גוגל במקרים של אתרי קניות או חיפוש מלונות לדוגמא. גוגל סומכת על בתי העסק ביצירת תנועה לאתריהם, וישנם אלמנטים חשובים שעל העסקים להטמיע בכדי להמשיך ולקבל תנועה מגוגל:
ביצוע ייסודי טוב יותר מאחרים: צרכנים מחפשים את המוצר הנכון עבורם לפי המחיר, לפי חווית הגלישה, מספר שלבי המכירה ומשלוח מהיר. גוגל אינה סוחרת בעצמה אך היא מנסה ל”נחש” איך אנשים יתייחסו לאתרי מכירות ולכן אתרים שיעמדו בכללי הייסוד יזכו ליתרון בהשוואה לאתרים מתחרים.

הגדלת האיכות ואיכות חוות דעת המשתמשים: חוות דעת הגולשים חשובה עכשיו יותר מאי פעם, כולל זו המגיעה ממכשירים ניידים וזו המתקבלת במחשבים קבועים. יש חשיבות בארגון חוות הדעת גם בעבור מכשירים ניידים באופן שיהיה נוח, פשוט ויעיל לגלישה, עם סיכום והדגשה של היתרונות, חסרונות, והדירוג הממוצע של המוצר.

בשלב זה מדובר בשינויים שטרם הגיעו לישראל ונכון ליום כתיבת המאמר את כל התצוגות היפות של חיפושי מוצרים לא ניתן לראות בחיפושים של גוגל ישראל. יחד אם זאת מקדם אתרים העושה איפיון לאתר חדש מתחום המכירות ינהג בחוכמה אם ישלב ממשק משתמש מאוד ידידותי ומקום לתגובות גולשים כסטנדרט. אין ספק שהערכות מראש לשינויים החדשים שמציבה גוגל הם המפתח לקידום אתרים בתחום תחרותי של אתרי מכירות וככל שאתר יטמיע אלמנטים של חויית משתמש טובה יותר כך ירוויח יתרון על אתרי מכירות שלא קראו בזמן את המפה.