המדריך המלא גוגל פלוס

13.08.2011

גוגל+ הינה מדיה החברתית חדשה שעושה את צעדיה הראשונים במתחרה רצינית לפייסבוק וטוויטר. נכון ל 28 ליולי 2012 כשנה וחודש לאחר הקמתה יש בגוגל 250 מיליון משתמשים ,פי 10 מכמות המשתמשים לפני שנה בדיוק.

גוגל+ הינו שירות מקיף ורב אפשרויות ולשם כך עוסק מאמר זה בכל ההיבטים החל  משירותי ‘המפגשים’ ועד לשירותי ‘המעגלים’ מתחום העסקים ועד לרשתות חברתיות. המאמר הינו מדריך משתמש מפורט לשירותים הניתנים באמצעות גוגל+ ולנקודות חשובות שעל המשתמש לדעת.

מה זה גוגל+

גוגל+ הוא ניסיון של ענקית החיפוש גוגל ליצור רשת חברתית מתחרה לפייסבוק. גוגל הוציאה לאור את גוגל+ ב- 28/6/11 בגרסת בטא. הפרויקט מנוהל ע”י ויק גונדוטרה סגן מנהל החטיבה החברתית של גוגל.
הרשת החברתית גוגל + היא למעשה אוסף של אלמנטים. השירותים הללו כוללים: עדכוני חדשות (“Stream”), מנוע להמלצות (“Sparks”), שירותי וידאו צ’אט (“Hangouts”), שירות טקסט לקבוצה ((“Huddle”, מעגלים – שירות ניהול חברים (Circle), ושירות אחרון – תמונות.
כל אלו יוסברו בהמשך המדריך ובעתיד הקרוב יושקו גם שירותי משחקים ושאלות.
גוגל קוראת לשירות החברתי גוגל+ שכן היא רוצה שהוא יהיה מעין הרחבה ושדרוג לגוגל המוכר והקלאסי. גוגל+ מעוצב ע”מ לשפר את שירותי גוגל בכללותם וזו הסיבה בגללה שונה סרגל הכלים של גוגל כך שיקשר את משתמשי גוגל+ לפרופיל שלהם ויציג להם את ההודעות החדשות שלהם (כמו בפייסבוק).

גוגל+  אינו הניסיון הראשון של גוגל לשלוט במרחב החברתי. לגוגל יש היסטוריה ארוכה בתחום המדיה החברתית כולל, Orkut, והצלחתה המסחררת של יו-טויוב. אך אם זו ישנם גם שני שנחלו מפלה  בתחום דוגמא: גוגל באז, וגוגל wave.

איך מתחילים

בתחילת הדרך של גוגל פלוס היה צריך לקבל הזמנה מחבר כדי להצטרף. כמובן שזה כבר עניין של היסטוריה, כיום הרישום פתוח לכל אחד ומי שפותח חשבון גימייל למעשה מוכרח לפתוח גם חשבון גוגל פלוס.

הגדרת פרופיל

לאחר שפרופיל גוגל+ הוגדר יש להגדיר את פרופיל המשתמש. אם הוגדר פרופיל משתמש של גוגל בעבר המידע ייובא באופן אוטומטי עבור חשבון הגוגל+ (למעשה, פרופיל הגוגל+ יחליף את פרופיל גוגל).
בכניסה הראשונה למערכת גוגל+ יתבקש המשתמש להכניס מספר נתוני מפתח כגון: תיאור קצר של המשתמש, תעסוקה, והשכלה. כמו כן, יתבקש המשתמש לבחור תמונה. לאחר שיוגדרו הנתונים יתאפשר למשתמש להוסיף מספר רב של נתונים נוספים לפרופיל כולל: הקדמה, זכות להתרברב, תעסוקה, מקום מגורים, “אני מחפש”, שמות נוספים, כינויי חיבה, חיפושים, קישורים (אתר, בלוג, טוויטר, פייסבוק ולינק אין).
בעמוד הפרופיל ניתן לעדכן את הגדרות הפרטיות. ניתן לאפשר לכל המשתמשים לשלוח לך אימיילים, לחלקם (יוסבר בהמשך בהקשר למעגלים) או למנוע בכלל.
הפרופיל מציג מי נמצא במעגל המשתמש ומי הוסיף את המשתמש למעגל האישי שלו – גם נתונים אלו ניתן להציג או לא ע”י הגדרת הפרטיות.

מעגלים Circles

לשימוש יעיל בגוגל+ מומלץ להבין את נושא המעגלים. גוגל, ענקית החיפוש העדיפה לא לאפשר למשתמש להוסיף “חברים” סתם כך לתוך רשימה אחת גדולה כמו בפייסבוק או לעקוב אחרי חברים כמו בטוויטר. במקום זה גוגל+ מאפשרת בקרה נרחבת יותר על מידע אותו המשתמש משתף.
מעגלים מאפשרים למשתמש ל”גרור ולזרוק” באמצעות העכבר חברים לתוך קטגוריות מוגדרות של קבוצות חברים שונות.
באופן זה המשתמש יכול להגדיר קבוצת משפחה בו יאוחסנו חברים כמו אימו, אביו אחיו וכו’ או קבוצת עסקים בו יוכנס לדוגמא הבוס, קבוצת חברים מהקולג’ ואחרות. אין מגבלה על כמות הקבוצות אם כי יצירה מופרזת של קבוצות עלולה להכביד ולהוריד מחוויית המשתמש.
הוספת חברים למעגל נעשית ע”י גרירה וזריקה ע”י הסמן של חברים לתוך מעגל מוגדר. כל מעגל יכול להכיל מספר חברים בלתי מוגבל. כמו כן ניתן לגרור בו זמנית מספר חברים. בתחילה גוגל+ מציע למשתמש חברים על בסיס אנשי הקשר בחשבון האימייל אך הוא מאפשר יבוא חברים גם מפנקס הכתובות של יאהו, הוטמייל או מהמחשב האישי. גם ההסרה של חברים מהמעגל היא פשוטה: ע”י גרירה וזריקה באמצעות הסמן אל מחוץ למעגל. התמקדות על מעגל ע”י לחיצת הסמן מאפשרת גמישות גדולה יותר בהוספת והורדה של חברים מהמעגל, בשינוי שמו של המעגל, בהוספת תיאור, בצפייה בזרם מידע השיתוף במעגל, בפתיחתו או בהסרתו.
אז למה בכלל ליצור מעגלים? התשובה היא פשוטה: בכדי לשתף דברים שונים עם חברים שונים. לדוגמא: שיתוף של תמונות אישיות עם חברים קרובים או שיתוף של מידע עסקי עם קולגות לעסק. המעגלים של גוגל+ מאפשרים למשתמש לבקר את השיתוף ואת המידע אשר זורם וקופץ במעגלים השונים.

שיתוף מידע Stream

מתחם השיתוף מציג את חדשות השיתוף האחרונות בתוך המעגל. המידע יכול להיות כל דבר החל מסטטוס ועד לתמונות.
ישנם מספר הבדלים בין פייסבוק לגוגל+: כמו בפייסבוק הפוסט קופץ לראש הרשימה בהתאם לתגובות האחרונות על הפוסט אולם בסופו של דבר הפוסטים נעלמים מזרם השיתוף. במקום כפתור Like של פייסבוק לגוגל+ יש כפתור 1+ (אותו כפתור שגוגל מנסה לחזק גם בתוצאות החיפוש שלה).
ניתן לשתף פוסטים במעגלים ובנוסף ניתן לעצור פוסט במידה והוא מפריע למשתמש בזרם המידע.
עידכון הסטטוס הוא פשוט מאוד, כל מה שעל המשתמש לעשות הוא להקליד תוכן בתיבת השיתוף בחלקו העליון של זרם השיתוף במסך ולבחור עם מי לשתף את המידע. ניתן לשתף ברמה ציבורית (לכל החברים העוקבים אחריך) או לשתף רק עם מעגלים מסויימים. בנוסף לטקסט אפשר לשתף גם באמצעות תמונות, וידיאו, קישורים ומיקום. כמו בפייסבוק, גוגל+ מאתרת את הקישורים ששותפו ומאפשרת למשתמש לקבועה תמונה מוקטנת של תוכן הקישור.  בצידו הימני  של המסך (בעברית) ניתן להגדיר פילטרים לזרם השיתוף – האם נרצה לשתף חברים,מכרים,עבודה וכו’. ניתן להגדיר שהפוסטים שיראו יהיו רק ממעגלים מסוימים תוך בחירה של המעגל כאשר מסך מתחם זרם השיתוף פעיל. באותו המסך ישנו קישור לניצוצות (יוסבר בהמשך ). וכמו כן, ישנה האפשרות להפעיל את הוידיאו צ’אט מחשבון הגוגל+.
בצידו השמאלי של המסך ישנו קישור לניהול המעגלים וכן איזור המלצות בו גוגל+ ממליצה על משתמשים אחרים שאולי ירצה המשתמש להוסיף למעגליו. גוגל ממליצה על משתמשים אחרים בהתאם למי שמחובר למשתמש- היא מציעה לו חברים של חברים ובהתאם לכתובות שלו בפנקס הכתובות באימייל של גוגל. גוגל כמו כן מאפשרת למשתמש ליזום פגישות ושיחות וידיאו צ’אט באמצעות תפריט לחצן . היא גם מאפשרת להזמין חברים נוספים להצטרף למעגל החברים ע”י  שליחת הזמנה להצטרפות בסרגל הכלים השמאלי במסך.

ניצוצות Sparks

גוגל+ ממליצה למשתמש על תוכן, וידיאו בכל נושא ועניין. לדוגמא: ניצוצות עבור מכשירים ניידים, ממליצים על מאמרים (עם תמונות מוקטנות) לחדשות בנושא ניצוצות לאנדרואיד. גוגל אינה מדווחת איך היא קובעת את מידת הרלוונטיות עבור כל משתמש אולם ההשערה גורסת שהיא ככל הנראה עוקבת אחרי החיפושים, החדשות וגוגל+ אותם מבצע המשתמש. גוגל ממליצה על שורה של נושאים אולם מאפשרת להוסיף נושאים אחרים. כמובן שישנם ניצוצות בעלי תוכן עשיר יותר מאחרים. ניצוצות גם מאפשרת למשתמש לשתף את התוכן עם חברים במעגלים.

מפגשים / וידיאו צ’אט Hangouts

שירות המפגשים עשוי להפוך לטרנד הבא ברשתות החברתיות . זוהי גרסא חדשנית של קבוצות הצ’אטים המסורתיות הקיימות ברשת, והיא מקבלת משובים חיובים ממשתמשים של גוגל+.

איך זה עובד?
לחיצה על כפתור התחל פגישה הנמצא בצד הימני של תפריט (שמאלי בעברית) מסך זרם השיתוף פותח את חלון הוידיאו צ’אט בו ניתן לבדוק את המיקרופון ולבחור מי יוכל להצטרף לפגישה לפגישה (בין עם הזמנת חברים או שיתוף מעגלים). בעוד הפגישה מתרחשת יוכלו החברים לראותה אצלם בזרם השיתוף ולהצטרף. פגישת וידיאו צ’אט יכולה להכיל עד עשרה משתתפים. במידה והמשתמש מעולם לא השתמש בשירותי שיחות של גוגל יתבקש המשתמש להתקין רכיב תוכנה על המחשב לפני תחילת השימוש.
סגן מנהל המחלקה החברתית בגוגל, גונדוטרה, משווה את פגישות גוגל למפגש חברים על המרפסת – זה כמו שחברים דופקים על דלת ביתך, ישנם אנשים שמוכנים לדפוק על דלת שכניהם רק בשביל להתחיל שיחה. לעומתם אנשים אחרים העוברים ככה סתם ברחוב ורואים קבוצה חברים יושבת במרפסת לא יפנו לקבוצת החברים שכן התנהגותם תתפרש כחוצפה. באופן אנלוגי, גונדוטרה, טוען ששימוש בוידיאו צ’אט לשיחה של שני חברים זה בדיוק כמו אותו שכן הדופק על הדלת אולם שימוש בוידיאו צ’אט של גוגל+ זה כמו אותה חבורת אנשים היושבת במרפסת.
בעוד המשתמש משתתף בפגישה ניתן להבחין בכמה דברים:
הוידיאו עובר ממשתתף למשתתף – בהתאם למי שמדבר במיקרופון באותו הרגע
ניתן לחלוף על פני המשתתפים ולהשתיקם או לחלופין לדווח עליהם על שימוש לא נאות. השתקה של משתתף מסוים תשתיק אותו גם עבור משתתפים אחרים בשיחה עד אשר תוחזר לו הפעילות. את אותו הדבר ניתן לעשות גם על הוידיאו.
כמו בשיחות גוגל פגישות, לגוגל+ גם אפשרות של טקסט צ’אט.
עוד שירות מדליק של פגישות גוגל+ הוא צפייה משותפת בסרטון היוטיוב.
הגדרות מאפשרות למשתמש לכייל את המיקרופון והמצלמה והגדרות נוספות.

תמונות

גוגל+ מכילה שירות אלבומי תמונות באותה טכנולוגיה בה משתמש אתר פיקסה (גם הוא בבעלותה של גוגל).
לחיצת עכבר על לשונית התמונות בעמוד גוגל+ מציגה את התמונות שהועלו לאחרונה ע”י משתמשים וכן את הערות שנכתבו בהקשר כל תמונה. לחיצה על כל תמונה פותחת אפשרות מצגת בו היא מציגה את התמונות של המשתמשים עם ההערות בחלקו הימני של המסך ותמונות נוספות של חברים בחלקו התחתי של מסך התמונות.
מצגת התמונות היא פשוטה לשימוש – לחיצה על תמונה פותחת את אותה תמונה וניתן גם לדפדף באמצעות העכבר מצד לצד. במצב מצגת ניתן להוסיף תיוג לתמונה ולקבל מידע לגביי התמונה כמו באיזה מצלמה צולמה וכו’.
במחיצה נוספת של המסך יכול המשתמש לראות תמונות בהן תויג ולבחור האם לאשר או לדחות את התיוג. אף תמונה לא תעבור תיוג ללא רשות המשתמש המתויג בתמונה.
השירות הכי חשוב בנושא תמונות, הוא היכולת ליצור אלבומים ולהעלות תמונות וניתן לעשות זאת ע”י לחיצה על כפתור העלאת תמונות בחלקו הימני העליון של המסך. את התמונות ניתן לגרור לתוך הדפדפן באופן קל ופשוט. לאחר יצירת האלבום ניתן לשתף אותו עם חברים במעגלים או עם כולם. בכל אופן האלבומים נשארים פרטיים עד אשר המשתמש בוחר לשתף אותם.
גוגל+ מאפשרת לערוך את התמונות לאחר העלאתם בין היתר היא מאפשרת למחוק תמונות, לסובב תמונות, לחתוך תמונות, לקבוע אוטומטית את הניגודיות ולהוסיף אפקט שחור לבן.
דבר נוסף: כל התמונות שיועלו דרך זרם השיתוף יוספו אוטומטית לאלבום שנקרא-
“Photos from post”, שיהיה זמין במסך התמונות באלבומי המשתמש.

פרטיות
הפעם הקודמת שגוגל שמה את הגדרות הפרטיות כאופציה בעדיפות נמוכה היא סיימה בבית המשפט. לכן הפעם גוגל מאפשרת הגדרות פרטיות במוצר של גוגל+.
בעמוד ההגדרות של גוגל+ (הזמין עם לחיצה על צלמית גלגל השיניים בסרגל השחור בחלק העליון של המסך), ניתן לשנות את הגדרות הפרטיות. בלשונית פרטי החשבון ניתן לשנות את הסיסמא, לאתחל מספר חשבונות (במידה וישנן כמה כתובות) ולמחוק את הפרופיל ואת חשבון גוגל.
בלשונית הפרופיל והפרטיות ניתן למצוא את כל הגדרות הפרטיות: במסך זה ניתן לשלוט בנראות פרופיל המשתמש בציבור, בניהול המעגלים, בניהול נראות המשתמש ברשת, עדכון התמונה או ביקור במרכז הפרטיות של גוגל. לגוגל+ יש גם שירות המאפשר למשתמש לראות את הפרופיל כפי שהוא נראה לחברים שונים ממעגלים שונים, מה שמאפשר למשתמש לוודא היטב כיצד נראה הפרופיל שלו ולעדכן את הפרטיות בהתאם.
בעמוד ההגדרות ניתן למצוא גם מקום לעדכון כתובת האימייל והודעות המתקבלות לטלפון הנייד כמו כן אפשרות לשינוי הגדרות שפה וקישור חשבונות חברתיים אחרים לפרופיל חשבון גוגל+.
לסיום, גוגל עומדת בדברה, כשמבדרים על שחרור תוכן, בריאן פיצפטריק מסביר בבלוג Mashable שהחברה מאמינה שאם המשתמש בוחר להאמין במידע החברתי, על גוגל לספק את היכולת עבור המשתמשים להוציא את המידע ללא כל עכבות. ומסיבה זו מאפשרת גוגל להוריד את המידע בגוגל+, כולל פוסטים, מידע בפרופיל ותמונות. יכולת הייצוא של הנתונים נתמכת בשירות Google Takeout..

גוגל+ לניידים
ברשותה של גוגל אחת ממערכות ההפעלה (אנדרואיד) היותר פופולאריות בעולם כך שלא מפתיעה שגוגל משקיעה גם בפיתוח אפליקציות תואמות מכשירים ניידים. נכון ל- 16/7/11 קיימת אפליקציית גוגל+ רק עבור אנדרואיד, למרות שיש לה גרסת ניידים לאפליקציות תומכות iOS ולמכשירי אפל. אפליקציית iOS כמעט זהה לאפליקציית האנדרואיד.
אפליקציות לניידים של גוגל+ הן יחסית פשוטות. הן מגיעות עם חמש צלמיות וסרגל הודעות. האפליקציה מאפשרת למשתמש להיכנס לזרם השיתוף, להעלות תמונות, לראות ולעדכן את הפרופיל ולנהל את המעגלים.
שני שירותים בולטים של גוגל+ באפליקציות לניידים:
1.    שירות טקסט Huddle – שהוא למעשה שירות טקסט לא דומה ל- GroupMe או ל- Beluga. השירות מאפשר למשתמש לשלוח ולקבל טקסט מקבוצה ולקבוצת חברים.
2.    ייחודי לגוגל+ למכשירים ניידים – שירות ‘העלאת אירוע’ (Instance Upload). השירות מאפשר סנכרון אוטומטי של התמונות המצולמות עם התמונות המצויות בלוח הבקרה של חשבון הגוגל+. השירות מקל מאוד על שיתוף תמונות שכן התמונות המצולמות אוטומטית עולות ונשמרות באלבום פרטי וניתן יהיה לשתף אותן בשלב מאוחר יותר.

כפי שהוזכר קודם, לגוגל+ יש ממשק למכשירים ניידים המאפשר שיתוף, בדיקת זרם השיתוף במעגלים, הכנסת תגובה, לחיצה על כפתור ה 1+ לפוסטים של משתמשים אחרים ועדכון מיקום. לטענת כותב המאמר הוא מצפה מגוגל לשיפור השירות ע”י הוספה של פונקציונאליות נוספת לאפליקציות גוגל+ במכשירים הניידים.

גוגל+ לעסקים
לגוגל+ כבר יש לא מעט משתמשים ולכן הגיוני שגם עסקים ירצו להיכנס למדיה חברתית זו ואכן ניתן לראות כבר עסקים כמו Ford ו- CBS News ואחרים.
לפני שאתם רצים להגדיר חשבון גוגל+ לעסק שלכם חכו רגע. גוגל+ אינה רוצה עדיין עסקים בתוך המדיה החברתית שלה, ב- 6/7/11 היא יצאה בהצהרה שבעתיד היא תבנה פלטפורמה לעסקים אבל הדבר ידרוש עוד זמן.
כתוצאה העתיד של עסקים ומותגים בגוגל+ עדיין לא ברור. גוגל יכולה לבחור ולמחוק את הישויות העסקיות או שהיא יכולה לנתב את המשתמשים לחשבונות ממותגים עסקיים חדשים. גוגל מאיצה את הפיתוח השירות לעסקים ותתחיל להריץ גרסת בטא תוך מספר שבועות.

מוזמנים לקרוא על ההגיון של גוגל מאחורי כל אלמנט שהוכנס ברשת החברתית+ Google או אם תרצו, במה למעשה רואה גוגל את עצמה שונה ומשודרגת לשירותים המוצעים כרגע ברשתות חברתיות אחרות. במאמר – לבטא את החיים האמיתיים ב + Goolge