מה משותף לגוגל וליונק הדבש?

אז יונק דבש (או באנגלית Hummingbird) היא מעתה לא רק ציפור, גוגל מחליטים לקרוא לשינויים החדשים במנוע החיפוש על שמה של הציפור שלטענתם היא ציפור “מהירה ומדויקת”. לאחרונה, שיחררה גוגל שינויים חדשים באלגוריתם של מנוע החיפוש תחת הטענה כי שינויים אלו יועילו באיכות תוצאות החיפוש המתקבלות ע”י מנוע החיפוש שלהם. בניגוד לשינויים הקודמים, פנדה ופינגווין שהיו ממוקדים בחלקים מסוימים המשפיעים על תוצאות החיפוש, הפעם מדובר על שינויים של ממש, כאילו כתבו את הקוד מחדש.

למעשה, גוגל הפעילה את השינוי כבר לפני חודש, אולם הצהירה עליו רק בימים האחרונים והפעם בניגוד לפעם הקודמת בה נעשה שינוי משמעותי שכזה (כמו ב 2001) השינוי עבר חלק כמעט מבלי שהרגשנו. האומנם, “יונק הדבש” הוא שינויי מאסיבי באלגוריתם אבל עדיין לא מדובר על שכתוב מלא של הקוד. לטענת נציגים של גוגל חלק מהקוד הישן והרלוונטי הושאר כפי שהוא ולצידו נכתב קוד חדש, אשר יתאים את מנוע החיפוש לטכנולוגיות המתחדשות ולאופי החיפושים ברשת היום. ישפיע על קידום אתרים בגוגל ? קרוב לוודאי שכן…

אז על מה בדיוק עובד החיפוש החדש?

ככל הנראה, מדובר על חיפושים בשאילתות ארוכות ובעיקר על שאילתות קוליות כמו למשל: “איפה אפשר לרכוש אייפון 5 בסמוך למקום מגוריי?”. גוגל מעוניינים לחזק את המשמעות העומדת מאחורי המילים תוך שימוש באינפורמציה הרלוונטית שיש ברשותה. במקרה של הדוגמא שהצגנו גוגל אמורה להבין מהו “מקום מגוריי” על סמך מידע ששיתף המשתמש בעבר ובאופן דומה להבין את הביטוי “איפה”, “אייפון 5” וכו’. השינוי באלגוריתם אמור להתייחס למשמעות השאילתא ולא למילות המרכיבות אותה. מכלול המשפט על פירושו ומשמעותו בעל ערך רב יותר מכלל המילים המרכיבות אותו.

האם זה עובד?

לא ברור, גוגל כמובן מציגה דוגמאות לשונויות בשאילתות שונות לפני ואחרי השינוי, אבל בהתחשב בעובדה ששינויים אלו כבר שוחררו מלפני חודש, אז ככל הנראה לא נצפים שינויים דרסטיים, שכן לא נראות תלונות חריגות מאז עלה השנוי לאוויר.

מה לגבי ישראל? נו זה באמת אי אפשר לדעת הרי הדברים עובדים כאן קצת שונה ועברית זה לא ממש בסדר העדיפויות של גוגל.

אבל בינתיים בין אם קשור ובין אם לאו, גוגל מסירה את אפשרויות לניתוח של מילות מפתח באנליטקס ומעכשיו הכל בעצם נכנס תחת קטגוריית ה not provided.