מכירים את רגע ההפתעה המוחלטת בה אתם מגלים שמישהו השתלט על האתר שלכם? את חוסר האונים למראה התוכן המחורבש,את החשש לגודל הנזק שטרם איתרתם ולעיתים גם התמודדות עם מסר עויין פוליטית.
תופעת פריצות לאתרים נפוצה כל כך עד כי גוגל מדווחת שבשנת 2015 צמח שיעור האתרים המותקפים ב 180% וכמות הבקשות מגוגל לדון מחדש באיכות האתר לאחר שתוקן מפגע שכזה ( “rebonsideration requests”) עלו ב 300%.
HACKING, בדומה לכל פריצה לטריטוריה פרטית פוגעת באתר ברמה השיווקית ,משביתה אותו לצורך תיקון וכמובן פוגעת בדירוגו בתוצאות החיפוש ובפעילות ה SEO. פוגעת?
כן, בדיוק כמו כל ספאם באתר וללא קשר האם התוכן הוכנס בעידוד בעל האתר או נחת עליו כפעולה זדונית.
ב 5.10.15 מצהירה גוגל על מלחמת חורמה מחודשת ו”אגרסיבית” (בסיוע תוספת אלגוריתמים חדשים) לניקוי תוצאות החיפוש מספאם במיוחד של אתרים שנעשו בהם פעולות זדוניות. האלגוריתמים החדשים ישפיעו על 5% מהשאילתות ברשת (תלוי בשפה).
כאשר אתר משקיע בקידום אתרים וטורח על תוכן איכותי מקבל הודעה על פריצה וזיבול תוכן התגובות הן בד”כ קשות – גם מעצם העובדה שלעיתים נשתלים באתר מסרים עויינים ולעיתים כיתובים בערבית וגם בשל כך שעבודת קידום אתרים מקצועית הולכת צעד אחורה שכן הפגיעה באיכות התוכן פוגעת (גם אם לתקופה זמנית) באיכות דרוג האתר בגוגל.
מה עושים?
,כשאתר נפרץ גוגל בד”כ תודיע זאת לבעל האתר אם על ידי הודעה בגוגל קונסולה (WEBMASTER TOOL) ועל ידי הודעה בתוצאות החיפוש של גוגל מתחת לאתר.יש להיות קשובים ולבדוק באופן שוטף התרעות .באופן בסיסי הדרך הפשוטה ביותר לראות שהאתר הותקף היא בגוגל וובמסטר או בתוצאות החפוש אך לא תמיד גוגל תראה זאת וגם אם כן לעיתים יקח זמן שבינתיים ילכלך לכם את האתר עם תוכן ספאם מזיק.
איך מזהים HACKING
גוגל מספקת מספר טיפים איך לטפל וכמובן כיצד למנוע את הסיכוי להחדרת תוכן זדוני באתר (HACKING )
ההמלצה שלי לכם היא לעבוד עם GOOGLE WEBMASTER TOOLS /SEARCH CONSOLE ,כלי חינמי וחיוני ביותר לבעלי אתרים ולכל מי שעושה קידום אתרים בגוגל. דרך הכלי הזה תנהלו את התקשורת מול גוגל כולל עידכונים על HACKING.
בקשר מול גוגל במצבים אלו בשל המשוב שהוא נותן.
רצוי גם לקשר את הכלי לאימייל שלכם כך שהודעות מהכלי יגיעו אליכם כהודעות במייל.
גם אם לא קבלתם מ WEBMASTER TOOLS הודעה רשמית על פריצה חשוב לבדוק בכלי האם יש שאילות לא טבעיות ( “אינדקס גוגל” – “מילות מפתח בתוכן”).
לעיתים פעולה זדונית לא תראה לעין המתבונן בדף אך המסרים לגוגל יהיו נסתרים. במקרה זה אפשר למשל להסתכל ב “סריקה” – “אחזר כמו גוגל” ולראות מה גוגל רואה.
איך מונעים HACKING
בעיקרון כשהאקרים רוצים לפרוץ לאתר שום דבר לא עומד בפניהם גם לא אתרים מסווגים אך בהנחה שהאתר שלכם מסחרי וקטן ואינו יעד חריג לפריצה ניתן לנקוט במספר צעדים להקטין סיכוי להשתלת תוכן זדוני.
באתרי תבנית כמו וורדפרס, גומלה, דרופל וכדומה מומלץ להתקין כל פעם את הגרסה העדכנית ביותר. גרסאות ישנות הופכות לקלות מאוד לפריצה. גם לחברת האחסון חלק נכבד במניעה – בדקו את אמצאי האבטחה שיש לה, את רמת תדירות הגיבוי שהיא נותנת לתכני האתר וכן את מדיניותה במצבים שאתר נפרץ.
השאר תגובה